Templates by BIGtheme NET
Anaszkiewicz

Konkursowa Jazda Samochodem – z czym to się je?

Świetnie czujesz się za kierownicą samochodu, a szybka jazda daje Ci sporo frajdy? A może marzy Ci się rozpoczęcie prawdziwej kariery w rajdach samochodowych? Zdecydowanie złym pomysłem jest sprawdzanie swoich umiejętności w normalnym ruchu drogowym, a więc co zrobić, aby dostarczyć sobie oczekiwanej dawki adrenaliny nie stwarzając zagrożenia dla siebie jak i dla innych? Rozwiązaniem są Konkursowe Jazdy Samochodem, czyli w skrócie KJSy. O co w tym chodzi?

 

Konkursowe Jazdy Samochodem inaczej nazywane też amatorkami, to bardzo popularne imprezy samochodowe o charakterze otwartym, czyli dostępne dla wszystkich kierowców, ponieważ nie wymagają posiadania licencji rajdowej. Jest to także pierwszy krok dla kogoś, kto chce na poważnie zająć się rajdami samochodowymi, a jego celem jest wyrobienie licencji rajdowej. KJS’y organizowane są przez automobilkluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym, a więc dobrym pierwszym krokiem (choć niekoniecznym dla kogoś kto chce okazyjnie wystartować w KJS, a jego celem nie jest zdobycie licencji) jest zapisanie się do jednego z nich.

 

Jak wystartować?

Aby wystartować w KJSie najważniejszym jest posiadanie prawa jazdy, samochodu i pilota, który zgodnie z regulaminami PZM musi mieć co najmniej 17 lat. Kolejną ważną kwestią jest posiadania kasków, najlepiej takich przystosowanych do sportów samochodowych. Obowiązkowe jest także posiadania ubezpieczenia OC, a także zalecane, ale niewymagane jest posiadanie ubezpieczenia NNW. Są oczywiście też pewne wymagania techniczne dla samochodu, którym masz zamiar startować, m.in. posiadanie aktualnego przeglądu rejestracyjnego, sztywny, zamknięty dach (na tą okazję więc zostaw swoje cabrio w garażu), posiadanie pasów bezpieczeństwa i gaśnicy. Dopuszcza się także pewne przeróbki w samochodach odbiegające od homologacji producenta, ale muszą być one zgodne z tzw. Załącznikiem „J” do regulaminów, który znajdziecie TUTAJ, a więcej o nich napiszemy w odrębnym artykule. Musicie pamiętać, że przed każdym KJS występuje tzw. Badanie Kontrolne, które prowadzone jest przez przeszkolonych sędziów technicznych, na którym sędziowie, stwierdzając rażące odchylenia od normy, mogą zadecydować, że samochód nie nadaje się do startu.

 

Na czym polega KJS?

Konkursowa Jazda Samochodem może być zorganizowana zarówno na placu, lotnisku czy innym terenie zamkniętym, jak i na drogach publicznych wyłączonych na ten cel z normalnego ruchu. Kwestią wspólną jest utworzenie przez organizatora tzw. dojazdówek, czyli najprościej mówiąc pomiędzy kolejnymi próbami, na których mierzyć się będziecie z czasem, wyznaczone są drogi dojazdowe, które pokonać należy zgodnie z wyznaczoną w tzw. Książce Drogowej trasą oraz w wyznaczonym czasie. Organizator musi wyznaczyć przynajmniej 6 prób sprawnościowych, które będziecie musieli pokonać samochodem, przy czym nie musi to być 6 różnych prób, a np. 3 próby pokonywane dwukrotnie, lub dwie próby pokonywane trzykrotnie etc. Przejazd całej trasy odbywa się w tzw. pętli.

IMG_7572

Organizator imprezy amatorskiej musi zadbać m.in. o odpowiednie zabezpieczenie prób, zarówno medyczne, ratownicze jak i fizyczne.

 

Czego możecie spodziewać się pod tą tajemniczą nazwą „próba sportowa”?

Przy organizacji KJS na placu, lotnisku czy innym terenie zamkniętym będzie to najprawdopodobniej trasa wyznaczona pachołkami lub oponami o długości  do 4,2 km (w wyjątkowych, określonych regulaminem sytuacjach), natomiast na drogach publicznych będzie to wyznaczony poprzez start i metę fragment drogi o długości nie większej niż 2 km, na którym mogą znaleźć się np. elementy spowalniające ułożone z opon, czyli tzw. szykany. Druga opcja jest najbardziej zbliżoną do „prawdziwych” rajdów samochodowych. Próbę sportową, jak można się tego spodziewać, należy pokonać w jak najszybszym czasie :)

Warto również wspomnieć o tym, że start do każdej próby poprzedzony jest tzw. Punktem Kontroli Czasu, do którego musimy dojechać, zgodnie ze wspomnianą już Książką Drogową, w ściśle określonym czasie i uzyskać odpowiedni wpis do Karty Drogowej, bez której nie obędzie się żadna załoga. Jak ważny jest to dokument oraz jak się nim posługiwać opiszemy już niebawem.

No i najważniejsza informacja dla tych, którzy planują karierę w świecie rajdowym- udział w KJSach jest niezbędnym warunkiem, który należy spełnić, aby uzyskać licencję rajdową i móc zacząć startować w Rajdach Okręgowych, czyli kolejnym szczeblu na drabinie kariery rajdowej. Obecnie zarówno kierowca, jak i pilot chcący ubiegać się o licencję, oprócz konieczności posiadania prawa jazdy, odpowiednich badań lekarskich oraz przejścia odpowiedniego szkolenia teoretycznego, musi ukończyć przynajmniej cztery imprezy h typu KJS (w tym dwie w charakterze kierowcy) na przestrzeni dwóch sezonów. Więcej o uzyskiwaniu licencji rajdowej znajdziecie TUTAJ.

 

 

Jak się zgłosić?

W pierwszej kolejności polecamy śledzenie stron automobilklubów organizujących takie imprezy, ale także inne strony o tematyce rajdowej (np.rajdy24.pl), gdzie znajdziecie kalendarze i najświeższe informacje na temat zbliżających się imprez amatorskich.

Najpopularniejszym na południu Polski cyklem imprez jest nasz SJS MaxiOES, organizowany praktycznie w całości na drogach publicznych, a informację o planowanych imprezach znajdziecie  TUTAJ.

 

Przed każdą planowaną imprezą Automobilklub publikuje na swojej stronie odpowiedni regulamin, w którym opisane są konkretne warunki jakie trzeba spełnić, aby móc wystartować oraz podstawowe informacje o KJS. Jest to m.in. wysokość wpisowego, które należy wpłacić (z reguły pomiędzy 150zł a 250 zł), terminy w jakich należy to zrobić oraz przesłać formularz zgłoszeniowy, miejsce i czas imprezy, jej charakter, czyli długość i ilość prób itp. Bardzo ważnym jest, aby przed zgłoszeniem się do danej imprezy uważnie przeczytać jej Regulamin (w przypadku cyklu imprez także jego regulamin ramowy), ponieważ każdy organizator ma prawo wprowadzić pewne modyfikacje wymagań dotyczących uczestników. Regulamin ramowy naszego cyklu SJS MaxiOES znajdziecie TUTAJ, a regulaminy uzupełniające każdej imprezy pojawiają się na naszej stronie mniej więcej na dwa tygodnie przed każdą z nich.

Teraz wystarczy już tylko odpowiednio wypełnić formularz zgłoszeniowy, uiścić kwotę wpisowego, przesłać na odpowiedni adres mailowy i zacząć wraz z pilotem przygotowania do pierwszego „rajdu” w życiu! :)

 

 

 

Anna Sałacińska

Przydatne linki:

Regulaminy PZM

Regulamin ramowy Konkursowej Jazdy Samochodem

SJS MaxiOES8

 

*Przypominamy, że w cyklu SJS MaxiOES8 obowiązkowe jest wyposażenie samochodów w klatki bezpieczeństwa.

 

 

 

SPONSORZY / PARTNERZY

karcher novum pack logo_tel bo glas bialy
logo_RALLY_and_RACE_ umt Beznazwy-1 logo kolaczek
hob2 rallyforumlogo miroslawjakala.pl rajdymalopolskamin
tmvia  Logo_Ciemne_Tlo