Templates by BIGtheme NET
foto art

Co w tym roku zmieniło się w Regulaminie KJS?

Jak co roku, pierwsze miesiące to czas oczekiwania na opublikowanie kalendarzy wszystkich dyscyplin sportów motorowych. Wszyscy mocniej zainteresowani, zarówno kibice jak i zawodnicy, śledzą w napięciu portale o tematyce motosportu, z ciekawością wyglądając jakichkolwiek wieści. Jednak początek roku to także, jak już wiemy nauczeni doświadczeniem, zmiany i poprawki w regulaminach sportów motorowych. Co więc nowego w tym roku czeka nas w ramowym Regulaminie Konkursowej Jazdy Samochodem?

 

Po niemałej rewolucji regulaminów w zeszłym roku, wszyscy oczekiwali, że w tym roku regulaminy nie przyniosą kolejnych wielkich zmian. Okręgowe Komisje Sportowe w większości opowiadały się za zamrożeniem wprowadzonych w ubiegłym roku przepisów i zgodnie z oczekiwaniami, wraz z pojawieniem się nowych regulaminów w sportach samochodowych na rok 2016 okazało się, że wprowadzono jedynie „kosmetyczne” zmiany. Niemniej jednak,  należy zwrócić uwagę na trzy najważniejsze zmiany zapisów doprecyzowujących poprzednie regulaminy.

Większe prędkości dla GOŚCI

Pierwsza z nich dotyczy dopuszczalnej średniej prędkości na próbach sportowych, która  wzorem zeszłego roku nie może przekroczyć 75 km/h, jednak od tego roku nie dotyczy ona klasy GOŚĆ (zawodników licencjonowanych. Zmiana ta dotyczy jednak tylko przypadku, w którym wystartują oni samochodami zgodnymi ze startów w Rajdach Okręgowych lub RSMP.  Przedstawiając to bardziej obrazowo, jeśli nawet zawodnik z licencją zechce wystartować w KJS samochodem seryjnym np. Subaru Imprezą, na sportowym ogumieniu lub Mitsubishi Lancerem z „nadmuchanym” motorem na 400 KM, ale będącym nadal autem seryjnym, nie przygotowanym do startów w rajdach samochodowych wyższej kategorii,  będzie obowiązywała go średnia prędkość nie przekraczająca 75 km/h.

Druga zmiana w regulaminach dotyczy przyjmowanie zgłoszeń od uczestników oraz odbierania oryginałów dokumentów podczas Odbioru Administracyjnego. Organizator ma obowiązek odmówić przyjęcia (odesłać) zgłoszenia do kierowcy/pilota w przypadku niekompletnie wypełnionego formularza zgłoszenia. Jest to niewątpliwie reakcja na niezrozumiałe i nagminne zachowania uczestników, którzy do kwestii wypełniania zgłoszenia podchodzili mówiąc delikatnie lekceważąco i w dużej większości przypadków „zapominali”, że zgłoszenie należy wypełnić kompletnie we wszystkich rubrykach zgodnie z danymi ze stanem faktycznym.

Jak więc wypełnić zgłoszenie, aby nie zostało ono uznane za niekompletne?

Najprościej mówiąc, podejdźmy do tego jak do sprawy urzędowej. Nie kończmy wypełniania tylko na wpisaniu imienia i nazwiska czy danych samochodu, pomijając resztę z „braku czasu” czy innych powodów. Jeżeli organizator udostępnia formularz z odpowiednimi rubrykami, oznacza to, że są one tam po to, aby je wszystkie wypełnić J. W przypadku,  gdy któreś z danych nie obowiązują jak np. nr licencji lub posiadanie prawa jazdy należy postawić tzw. kreskę. Niemniej, nie można tego zrobić niezgodnie z prawdą tj. jeśli pilot posiada prawo jazdy-  należy podać jego numer oraz analogicznie w kwestii innych danych jak nr tel. komórkowego, adresu e-mail itp.  Tutaj należy pamiętać, iż złożenie zgłoszenia jest zawarciem umowy cywilno-prawnej między uczestnikiem a organizatorem.

Podsumowując – niekompletny lub nieczytelnie wypisany oryginał zgłoszenia w porannym biurze imprezy nie będzie przyjęty przez organizatora. Pamiętajmy, że to organizator ponosi odpowiedzialność za zgodność przeprowadzenia imprezy z regulaminami krajowymi dot. imprez sportowych jak i regulaminami PZM i FIA i nie utrudniajmy mu tego i tak niełatwego zadania :)

Ostatnia zmiana, a raczej doprecyzowanie zapisu, dotyczy pomiaru hałasu układu wydechowego. Najbardziej dotyczy on samochodów przerabianych, gdzie czasami oryginalne wydechy zastępuje się tzw. wolnymi przelotami, co nie jest zgodne z warunkami technicznymi pojazdu. Jest to zapis wynikający z coraz większych problemów z uzyskaniem zgód ze strony organizatorów po skargach mieszkańców miejscowości, w których organizowane są imprezy samochodowe. W większości przypadków nie mają oni nic przeciw samej organizacji imprez sportowych, więc my też musimy uszanować, iż powinniśmy je przeprowadzać zgodnie z normami i przepisami obowiązującymi w naszym kraju.

Jacek Spentany

Anna Sałacińska

Przydatne linki:

Regulaminy PZM- Rajdy samochodowe

Regulamin Ramowy KJS

 

Przypominamy o ostatnim dniu zgłoszeń na 1 SJS MaxiOES7! Wszystkie informacje na temat zbliżającej się imprezy znajdziecie TUTAJ

 

SPONSORZY / PARTNERZY

karcher novum pack logo_tel bo glas bialy
logo_RALLY_and_RACE_ umt Beznazwy-1 logo kolaczek
hob2 rallyforumlogo miroslawjakala.pl rajdymalopolskamin
tmvia  Logo_Ciemne_Tlo