Post

Rodzaje skuterów - czym się różnią?

Choć w teorii wszystkie skutery mogą wydawać się podobne, to wybór odpowiedniej maszyny wcale nie należy do prostych. Rynek motoryzacyjny robi wszystko, aby sprostać coraz to nowym oczekiwaniom kierowców, dostosowują wybrane modele do preferencji nabywców. Nim podejmiemy decyzje o zakupie pierwszej maszyny, warto poznać wszystkie rodzaje skuterów. Co powinniśmy o nich wiedzieć?

Wielkość silnika ma ogromne znaczenie

Pojemność silnika wpływa na przyspieszenie i prędkość maksymalną jednośladu. Jeśli spojrzymy na skutery z tej perspektywy - możemy je podzielić je na dwie kategorie - małe i duże skutery.

Małe to te, które posiadają silnik o pojemności poniżej 50cm3. Osoby, które urodziły się przed 13 stycznia 1995 roku, mogą korzystać z maszyn tego typu bez żadnych uprawnień - wystarczy dowód osobisty. Młodsi kierowcy muszą natomiast legitymować się prawem jazdy kat. AM, które zastąpiło kartę motorowerową lub jakimkolwiek innym uprawnieniem zezwalającym na kierowanie pojazdami mechanicznymi. Małe skutery idealnie sprawdzają się do codziennych podróży po to zatłoczonych miastach. Są zwrotne, pozwalają uniknąć stania w korkach, a ponadto możemy je zaparkować niemal wszędzie. Ze względu na prędkość maksymalną 45 km/h i niewielką pojemność silnika - nie nadają się one jednak na dłuższe, np. międzymiastowe trasy.

Maksi skutery mogą posiadać silniki o pojemności nawet 800 cm3. Taka maszyna może rozpędzić się nawet do 170-200 km/h. Ten typ skuterów polecany jest jednak tylko pasjonatom. Osoby, które poszukują skutera do miejskich i podmiejskich podróży, a zarazem nie chcą zrezygnować z lepszych osiągów, mogą wybrać maszynę z silnikiem do 125 cm3. Maszyny te mogą rozwijać znacznie większe prędkości niż zwykłe skutery miejskie, a ponadto możemy je prowadzić na podstawie prawa jazdy kat. B - pod warunkiem, że posiadamy je co najmniej trzy lata.

Rodzaj napędu - spalinowy czy elektryczny?

Skutery możemy podzielić także na podstawie napędu. Skutery elektryczne przypadną na pewno do gustu wszystkim fanom elektromobilności oraz osobom, który leży na sercu troska o środowisko. To dobry wybór jednak tylko dla osób prowadzących regularny tryb życia. Na jednym ładowaniu możemy bowiem pokonać zaledwie 70-100 km, dlatego maszyny te polecane są często dla osób szukających alternatywnego sposobu na dojazd do pracy. W przypadku kierowców wykorzystujących skuter do jazdy rekreacyjnej lub zawodowej - zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą silniki spalinowe. Na rynku znajdziemy skutery z silnikiem dwusuwowym lub czterosuwowym. Te pierwsze stosowane są w miejskich skuterach o pojemności do 50 ccm. Charakteryzują się prostą budową i są tańsze w naprawie. Silniki czterosuwowe są natomiast bardziej ekonomiczne i mniej awaryjne. Wykorzystuje się je do produkcji nieco większych maszyn, choć nie dają one takiej dynamiki jazdy jak silniki dwusuwowe.

Wybierając maszynę, pamiętajmy, że to ona musi być dopasowana do nas, a nie my do niej. Zwróćmy uwagę na swoje potrzeby i wybierzmy to, co dla nas najlepsze. Odpowiednio dobrany jednoślad może stać się naszym stałym kompanem podczas miejskich przygód.